Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Zelfs Hollywood is klant

Bekijk een Nederlandse serie of film en de kans is groot dat bij de aftiteling de naam Henno van Bergeijk en zijn bedrijf Car Casting Holland opduiken. Iemand zal namelijk het vervoer moeten regelen.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Van de forenzen die dagelijks het onopvallende station van Weesp passeren zal hoogstwaarschijnlijk slechts een enkeling bese en dat in een paar al even onopvallende loodsen pal aan het spoor Nederlandse filmgeschiedenis is geschreven. Of, misschien wel beter gezegd: staat opgeslagen. Het in het Noord-Hollandse stadje gevestigde bedrijf Car Casting Holland, dat gespecialiseerd is in voertuigen voor allerhande producties, is in grofweg 25 jaar tijd uitgegroeid tot een begrip in de Nederlandse film- en televisiewereld.

Desalniettemin zal de naam van de oprichter en de eigenaar, voertuigfanaat Henno van Bergeijk (51), zelfs de meest fanatieke filmkenner veel minder zeggen dan een De Bont, Maas of Koolhoven. Van Bergeijk klinkt dan ook direct enthousiast als Panorama belt en vraagt of er eens een verslaggever een kijkje mag komen nemen. Het welkom, op een ijzige donderdagavond zo’n anderhalve week later, liegt er dan ook niet om. Ook al staat de werkplaats van Car Casting Holland op slechts enkele minuten lopen van het station, een extravagante, donkergroene Toyota FJ Cruiser staat al keurig te wachten voor de ingang van het stationsgebouwtje. Het raampje zakt en Henno vraagt glunderend: “Panorama?’’

THE HITMAN S BODYGUARD DIE ZO N 150 MILJOEN EURO OPBRENGT IS EEN WARE MONSTERKLUS VOOR CAR CASTING HOLLAND 

12 steden, 13 ongelukken

Een minuut of drie later krijg ik een gekoeld flesje Hertog Jan aangereikt. Henno en zijn medewerker Joost, die druk in de weer is met enkele nauwkeurig op de koude vloer uitgestalde auto-onderdelen, waren toch al van plan een flesje pils open te trekken, hoor ik. Als we bij diverse auto-onderdelen staan, vraag ik Henno waar ik nou precies naar sta te kijken. Ik merk koplampen, een motorkap en delen van een grill op, en ik meen zo’n ouderwetse, metalen bumper te herkennen. Daar houdt mijn ernstig beperkte autokennis op. Het blijkt echter de perfecte openingsvraag, want zonder het te bese en vraag ik de Noord-Hollander naar zijn allereerste klus in de Nederlandse entertainmentwereld. Het karwei waarmee het spreek 

woordelijke balletje aan het rollen is gebracht. Terwijl Joost de onderdelen aan het prepareren is voor een cliënt die voor een of andere surprise enkel de voorkant van een antieke Peugeot 404 moet hebben, vertelt Henno mij over de VARA-serie 12 steden, 13 ongelukken (1990-1998). Z’n schoonzus is begin jaren negentig werkzaam als één van de schrijvers van de razend populaire serie waarin allerlei daadwerkelijk gebeurde ongelukken worden gereconstrueerd en ook het verhaal van de betrokkenen is nagespeeld. Blijkt in een a evering een Peugeot 404 nodig te zijn. Lang hoeven de producenten niet te zoeken, want Henno’s schoonzus kent nog wel iemand die de toen al ruim dertig jaar oude wagen in z’n garage heeft staan. En zo levert Henno voor het eerst in z’n carrière een auto af op een filmset. Een klus die hij nog honderden, misschien wel duizenden keren zal herhalen. 

Dit is een voorstukje uit ons blad. Wil je het hele artikel lezen over Car Casting Holland? Bestel Panorama dan hier, of lees het op Blendle.