Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Bier in beeld

Onderzoekers becijferden eens dat in de honderd films die tussen 1996 en 2015 het meeste geld opbrachten, alcoholische dranken 282 keer ‘bijrollen' speelden. Vaak was dat bier, want dat lust elke man wel, van James Bond tot E.T.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Reclamebier: Django Unchained

In Django Unchained zit een barscène die net zo goed een bierreclame had kunnen zijn. In het bewuste stukje in de film loopt Christoph Waltz in een uitgestorven café zelf naar de toog en gaat achter de tap staan. Vervolgens zien we in enkele reclamewaardige shots hoe hij in het bekende rustige Tarantino-tempo als een ware vakman en met grote nauwkeurigheid twee biertjes tapt en het schuim met een spatel verwijderd. Er naar kijken is dorst krijgen. Waltz loopt daarna met de twee versgetapte biertjes naar de tafel waar Django (Jamie Foxx) zit. De twee maken het bier daarna al pratend soldaat.  

Duur bier: James Bond Skyfall

Een Wodka Martini, shaken not stirred. Dat zijn zo ongeveer de bekendste woorden die iedere James Bond door de jaren heen steevast ergens in de film uitspreekt. Een ander drankje zie je hem zelden tot nooit drinken. Des te opvallender is het dus als Daniel Craig in het begin van de film Skyfall op bed ligt, met onder zijn rechterarm, uiteraard, een fraaie dame, maar in zijn linkerhand een flesje Heineken-bier. Met het label als een ware scherpschutter recht op de camera gericht. Dat gebeurde niet zomaar uiteraard. Heineken betaalde – zo wordt gefluisterd – maar liefst 41 miljoen euro om Bond in de film een Heineken te laten drinken. Geen weggegooid geld trouwens. Die filmscène leverde de biergigant meer dan goeie verkoopcijfers op.   

Dennis Hopper reageert furieus: ‘Heineken! Fuck that shit!’ Om vervolgens zijn eigen biermerk overtuigend aan te prijzen: ‘Pabst Blue Ribbon!’

Bizar bier: Blue Velvet

In Blue Velvet verzucht hoofdpersoon Kyle MacLachlan in het begin van de film, terwijl hij fiks aan het urineren is: “Oh, those Heineken beers.” Als Dennis Hopper hem wat later in de film vraagt welk merk bier hij drinkt, antwoordt hij: Heineken.Hopper reageert furieus: "Heineken! Fuck that shit!"Om vervolgens zijn eigen biermerk overtuigend aan te prijzen. "Pabst Blue Ribbon!" De hele volgende scène speelt bier een hoofdrol voor Hopper. “Waar is mijn fucking bier!” en: “Als er één ding is waar ik een fucking hekel aan heb is het fucking warm bier. Ik moet fucking overgeven van warm bier.” Uiteindelijk toosten ze op: “Fucking.” Regisseur David Lynch maakte overigens van de scène een commercial voor Pabst Blue Ribbon-bier. Met als pay-off Because Heineken is for pussies.

Doodgeslagen bier: Shaun of the Dead

Het zit Shaun in de film Shaun of the Dead niet mee. Zijn vriendin verlaat hem en dan breekt er ook nog eens een zombieplaag uit. Samen met zijn maat Ed maakt hij een plan om zijn vriendin en zijn moeder te redden. Al die plannen eindigen succesvol, waarna ze samen een kop thee zullen drinken. Ed is echter nog steeds niet overtuigd. “Ik wil wel kunnen roken, dat kan dan niet.” Shaun denkt na en komt dan met het ultieme plan. Alles is gelijk aan alle eerdere plannen, alleen eindigt hun reddingsplan nu niet met thee, maar in hun stamkroeg, waar ze een glas bier drinken. Ed is gelijk om. Uiteindelijk loopt alles, zoals degenen die deze horror-komedie gezien hebben wel weten, ‘iets’ anders dan de heren hebben gepland.

Dit is een voorstukje uit ons blad. Wil je het hele artikel over bier in beeld lezen? Bestel de nieuwe Panorama dan hier, of lees het op Blendle.